vrijdag 15 januari 2010

1 Verkennen en ontdekken: logboek van een onderzoeker

Ruim een jaar werk ik nu serieus aan mijn onderzoek naar het effect van huisstijl. Hoogste tijd voor een evaluatie. Gek genoeg voor mij ook hoogste tijd voor een logboek. 
 
Waar ging het ook al weer over? Onze organisatie is voortdurend in beweging. De voorbereiding van de fusie om van 14 naar 7 stadsdelen te komen is in volle gang. Ook een jaar of 10 geleden was de gemeente aan het veranderen.

In 2001 werd besloten om 50 verschillende huisstijlen te vervangen door een gemeentebrede huisstijl. Min of meer tegelijkertijd startte de toenmalige gemeentesecretaris Erik Gerritsen met een beweging om de samenwerking in Amsterdam te vergroten. Bij zijn afscheid in 2007 was er onder andere een StadsMT ingesteld en de gemeentesecretaris zou voortaan niet meer de primus inter pares zijn, maar daadwerkelijk de ‘baas’ van de directeuren van alle diensten en bedrijven.

 Kortom, ook in het afgelopen decennium, veel beweging in de gemeentelijke organisatie en parallel daaraan een grote huisstijlverandering. Mijn onderzoek is eigenlijk gestart met de vraag wat de relatie is tussen beide veranderingen. Meer specifiek: als je wil veranderen, hoe kan huisstijl daarbij helpen?

Toen ik ontdekte dat de nieuwe gemeentebrede huisstijl leidend was geweest voor onze citymarketing, kwam er snel een tweede vraag bij. Wat betekent het als een stad zoveel mogelijk zichtbaar wordt in de buitenwereld met gebruikmaking van een en dezelfde beeldtaal? Daar kun je als gemeente invloed op uitoefenen. Bijvoorbeeld door middel van huisstijl en door de beelden die worden gebruikt in de citymarketing van een stad.

Bijzonder
Huisstijl van een gemeentelijke organisatie, dat is toch echt iets bijzonders. Die hoort bij een stad, of niet? Een gemeente is onderdeel van een stad, of staat ze daar toch buiten? Wat gebeurt er als je de bestaande historische beelden die horen bij een stad, gebruikt in de gemeentelijke huisstijl of de gemeentelijke citymarketing?

Wat betekenen Andreaskruizen voor Amsterdammers? Gaat je hart sneller kloppen zodra je ze ziet en weet je meteen dat je te maken hebt met ‘jouw’ Amsterdam? Wat betekent de ooievaar voor een gemiddelde Hagenaar? Mist hij ‘m in het city marketing beeld waarin alleen de zee symbolisch wordt weergegeven in een soort vlieger? En wat doet een leeuw met een ‘Berliner’? Hetzelfde als de Brandenburger Tor die sinds de val van de muur in het gemeentelijk logo is te vinden?

Fascinatie en werkplan
Dit soort dingen fascineert mij. Dermate dat ik er wel wetenschappelijk onderzoek over wil doen. Nog gekker: ik ga er op promoveren, dat is het plan. Part time, 1 dag per week naast een klus via ABC als senior communicatieadviseur ergens in de gemeentelijke organisatie. Ik wist vrij snel dat ik me met bovenstaande vragen op allerlei onderzoeksterreinen kon gaan begeven. Communicatie, organisatiewetenschappen, marketing, sociologie, designgeschiedenis, bestuurskunde, psychologie. Alleen maar mooi, hoe meer hoe beter.

Ik had een simpel werkplan. Tegenwoordig kun je binnen de sociale wetenschappen een promotieonderzoek opbouwen op basis van een aantal wetenschappelijke artikelen. Ieder jaar een artikel, in 2013 een concluderend stuk en klaar was ik. Maar dat is toch anders gelopen. Hierover volgende week meer. Tot slot, waarom nu een blog? Ook daarover volgende week meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten