donderdag 13 oktober 2011

34 Wim Crouwel en de toekomst van logo´s

Vorige week zag ik de tentoonstelling over Wim Crouwel in het Stedelijk Museum. Fantastisch en indrukwekkend,wat een oeuvre. Crouwel vond het belangrijk dat zijn ontwerpen helder waren en goed communiceerden. Maar doen ze dat ook? Op internet vond ik een interessante parallel met het werk van Crouwel.

´The past and future of famous logo´s´ laat zien in welke richting een aantal bekende logo´s zich in de toekomst zou kunnen ontwikkelen. Toen ik die zag vroeg ik me (weer) af welk type logo´s communiceert nu het beste en waarom?

Helderheid en transparantie
Crouwel was in 1963 een van de oprichters van ontwerpbureau Total Design. Het ging vooral om vormgeving die informatie en kennis kon overbrengen. Pragmatische, geïntegreerde vormgeving waarbij modieus en ondoelmatig werken taboe waren.

Crouwel ontwierp bij Total Design een groot aantal huisstijlen waaronder deze:

                                


Intussen zien die er zo uit:

                               


Zakelijkheid, structuur en esthetiek waren uitgangspunten in het werk van Crouwel. Die zorgen wel voor een zekere helderheid, maar of ze altijd even sterk zijn in het overbrengen van informatie en echt iets vertellen over de identiteit van een organisatie betwijfel ik.

Strenge vormgeving
Crouwel wordt wel gezien als een functionalistisch vormgever, wars van onnodige franje en altijd op zoek naar orde en structuur en een passende abstracte weergave. De kwaliteit en het belang van zijn werk wordt door niemand in twijfel getrokken, maar zijn manier van werken kan tegenwoordig niet altijd op veel bijval rekenen. 

´The past and future of famous logos´
In dit verband is het aardig om eens te kijken naar de mogelijke ontwikkeling van deze logo´s:









Ik zie in ieder geval geabstraheerde, strakke vormen zonder enige franje. Gaan we dan toch weer terug naar het functionalisme van Crouwel en de zijnen? En welke logo’s communiceren nu het beste?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten