Een beeld zegt meer dan 10.000 woorden. Maar dan moet je wel echt kijken natuurlijk. Goed observeren en opmerkzaam zijn is het devies. Soms vind ik dat lastig en dat leidt wel eens tot genante situaties. Genant, want ik houd van beeld en ben geïnteresseerd in wat het met je kan doen.
Niets is minder waar. Van de week gebeurde het nog: ik zat naar een paar foto´s te staren en vroeg aan de collega naast me of hij er ook op stond. Hij keek me raar aan en moest een beetje lachen: hij stond op vijf van de zes foto´s. En niet ergens op de achtergrond of zo, nee hoor, keihard vooraan, breeduit grijnzend en meer dan herkenbaar. Ik had het niet meteen gezien. Opmerkzaam, nee dus.
Zichtbare betekenis
Zoals je begrijpt haal ik - als ik een logo zie - op het eerste gezicht niet altijd alles er uit wat er in zit. Dan heb ik het over betekenis die zichtbaar is, niet betekenis die er aan gehecht is door het beeld met aanvullende communicatie(campagnes) te laden. Op het web heb ik een paar prachtige voorbeelden gevonden van logo´s waar meer in zit dan je in eerste instantie zou denken.
Is je bij FedEx ooit de pijl opgevallen? |
De gele pijl is niet alleen een smiley, maar laat ook zien dat je bij Amazon alles (van a tot z) kunt kopen. |
Extra boodschap?
Om eerlijk te zijn had ik deze ´verborgen´ betekenissen er zelf niet uit gehaald. Ik heb ze gevonden op stocklogos.com, een geweldige site waar vaak mooie logos en grappige observaties over logos te vinden zijn. De vraag is natuurlijk wel: wat levert die extra betekenis op? Als ik het niet zie, geldt dat voor meer mensen. Dan levert het uiteraard niet zoveel op.
Maar wat gebeurt er met de ´happy few´ die het wel zien? Wordt een merk interessanter en leuker met een ingenieus, goed ontworpen logo? Goed design dus goed merk, goed product, of goede dienst? Lijkt me niet.
Heeft een logo met een verborgen, extra betekenis meerwaarde omdat het, als je het eenmaal ziet, zorgt voor meer herkenbaarheid, of is het misschien makkelijker te onthouden? Of komt de specifieke boodschap die de verborgen betekenis bevat, echt over en voegt het iets toe aan je kennis van (en daarmee je mogelijke voorkeur voor) een bepaald merk?
Heeft een logo met een verborgen, extra betekenis meerwaarde omdat het, als je het eenmaal ziet, zorgt voor meer herkenbaarheid, of is het misschien makkelijker te onthouden? Of komt de specifieke boodschap die de verborgen betekenis bevat, echt over en voegt het iets toe aan je kennis van (en daarmee je mogelijke voorkeur voor) een bepaald merk?
Hoe het ook zij: een eenvoudig te duiden logo dat je in een oogopslag laat zien wat belangrijk is, verdient de voorkeur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten