donderdag 25 maart 2010

11 City loyalty

Na city marketing en city branding, nu ook city loyalty? Is dat de basis voor activiteiten waarmee je je stad succesvol kan wegzetten bij de doelgroepen?

Ik heb een abonnement op een digitale citymarketing nieuwsbrief. Regelmatig ontvang ik allerlei interessante, en minder interessante, berichten over city- en regiomarketing in heel Nederland.
Vorige week kwam ik een bericht tegen dat mijn aandacht trok. Ik kon me helemaal vinden in het begin van het relaas. Dat ging over het belang van het betrekken van de inwoners van een stad bij citymarketing.

Wat daarna volgde snapte ik eigenlijk niet zo goed. Loyaltyprogramma’s gaan over airmiles enzo. Welke extra’s zou je dan ‘krijgen’ bij city loyalty? Daar kwam ik niet achter, want het artikel gaf me geen concreet beeld van de mogelijke ins en outs van een city loyalty programma.
Dit lijkt ver weg van een onderzoek naar huisstijl bij gemeentelijke organisaties. Toch is het relevant want voor het bedenken van een juiste methodiek waarmee ik antwoorden kan vinden op de onderzoeksvragen, ben ik op zoek naar een passende onderzoekspopulatie.

Inwoners van de stad zijn misschien heel goed. Burgers zijn immers ook een belangrijke doelgroep voor allerlei communicatieuitingen in onze eigen huisstijl. Daarmee vormen ze mogelijke respondenten voor vragen over de huisstijl als voor vragen over de beelden die we in onze city marketing gebruiken, voor vragen over corporate branding en city branding. Aan de andere kant, ben ik nu nieuwsgierig naar hoe Amsterdammers hier tegenaan kijken? Eigenlijk niet als ik eerlijk ben.

Wie dan wel? Voor de identity kolom in mijn bonding & bridging model zijn tot nu toe alleen intern gegevens verzameld. Daar over meer op een ander moment. Voor de image kolom zie ik allerlei leuke filmpjes voor me. Camjo’s die op pad gaan in een stuk of vijf steden en een vaste set vragen stellen aan allerlei voorbijgangers. Fantastisch lijkt me dat.

Maar, first things first: eerst een degelijke onderzoeksopzet, daarna pas verder denken over de vorm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten