Ik ben van de week bij de Universiteit Utrecht (UU) op bezoek geweest. En wat was het leuk! Ik ga het meer doen heb ik besloten: college geven over huisstijl. Want zo voelde het een beetje in die collegezaal in de Uithof.
Het is gelukt, een verhaal vertellen waarin zowel theorie als praktijk een plek hebben gekregen. Voor een publiek van zo’n 50 communicatiecollega’s en grafisch ontwerpers allemaal werkzaam bij of voor de UU en op een of andere manier bezig met de huisstijl.
De mogelijke bestanddelen die ik vorige week schetste heb ik uiteindelijk allemaal gebruikt: filmpje, bespiegelingen, veel beeld, onderzoeksresultaten, alles zat erin. We hebben het gehad over meerdere perspectieven op huisstijl, de Stijl van Amsterdam besproken, gereflecteerd en gediscussieerd.
Knelpunt
Interessant en ook best lastig, de huisstijl van de UU. Met als centrale elementen een gestileerde zon als logo en een boog die de baan van de zon symboliseert. Maar hoe doe je dat, altijd één of twee bogen toepassen die door het hart van het logo heen moeten lopen? De boog is dan ook één van de knelpunten gebleken waar de ‘taskforce visual identity’ bij de UU een oplossing voor wil vinden de komende tijd.
De zon
De zon wordt vaak gebruikt als logo. Ongelooflijk op hoeveel verschillende manieren je ‘m kan weergeven. Dat is natuurlijk ook het mooie van huisstijl waarin beeld zo’n belangrijke rol speelt: Met beeld kun je zulke mooie verhalen vertellen, en het kan zoveel verschillende dingen betekenen. ’t Is maar net wie ‘t maakt en wie ’t ziet...
Laat me weten als je geïnteresseerd bent in de presentatie die ik in Utrecht heb gegeven.
De mogelijke bestanddelen die ik vorige week schetste heb ik uiteindelijk allemaal gebruikt: filmpje, bespiegelingen, veel beeld, onderzoeksresultaten, alles zat erin. We hebben het gehad over meerdere perspectieven op huisstijl, de Stijl van Amsterdam besproken, gereflecteerd en gediscussieerd.
Knelpunt
Interessant en ook best lastig, de huisstijl van de UU. Met als centrale elementen een gestileerde zon als logo en een boog die de baan van de zon symboliseert. Maar hoe doe je dat, altijd één of twee bogen toepassen die door het hart van het logo heen moeten lopen? De boog is dan ook één van de knelpunten gebleken waar de ‘taskforce visual identity’ bij de UU een oplossing voor wil vinden de komende tijd.
De zon
De zon wordt vaak gebruikt als logo. Ongelooflijk op hoeveel verschillende manieren je ‘m kan weergeven. Dat is natuurlijk ook het mooie van huisstijl waarin beeld zo’n belangrijke rol speelt: Met beeld kun je zulke mooie verhalen vertellen, en het kan zoveel verschillende dingen betekenen. ’t Is maar net wie ‘t maakt en wie ’t ziet...
Laat me weten als je geïnteresseerd bent in de presentatie die ik in Utrecht heb gegeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten