Keuzes maken, altijd lastig voor mij. Maar o zo belangrijk in een onderzoek. Degenen die ik onlangs heb gesproken weten het wel: ik ben de weg een beetje kwijt. Waar moet ik nu naar toe?
Mijn theoretische kader blijkt een woud van mogelijke onderzoeksrichtingen te bevatten. Vanuit welk perspectief ga ik het nu echt aanvliegen? Het leek me evident: dat moest een multidisciplinair perspectief zijn. Een mooie synthese tussen communicatie en branding, organisatiewetenschap en marketing, vanuit een sociaal wetenschappelijk maar ook bedrijfseconomisch perspectief.
Ik ben misschien wel erg ambitieus geweest met bonding en bridging. Een verticale beweging in de organisatiekolom en een horizontale verbinding met de markt. Tja, heel interessant maar ook hartstikke breed, in alle opzichten. Inclusief veel complexe begrippen waarvan de betekenis ook nog eens in beweging is.
De spil waar het om draait verandert niet, dat blijft de huisstijl van gemeentelijke organisaties. Maar ook dan weer: keuzes maken. Welk aspect van die huisstijl dan, alleen het logo of meer? En vanuit welke invalshoek? Design, huisstijlmanagement of vanuit strategisch perspectief? Dat lijkt ook zo eenvoudig. Dat laatste natuurlijk als je meer wil weten over het strategisch potentieel van huisstijl. Maar ook die andere invalshoeken kunnen bijdragen aan dat potentieel.
Tijd om terug te gaan naar de basis. Wat wil ik nu echt het allerliefste weten? En waarom? Ik heb een bepaalde overtuiging en een missie – huisstijl biedt zoveel meer dan je zou denken - en daar wil ik bewijzen voor verzamelen. Maar hoe kom ik daar? Wat is daarvoor een mooie en geschikte route?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten