donderdag 11 februari 2010

5 Branding: publiek versus commercieel

Branding, ook zo’n intrigerend begrip. Kun je eigenlijk een merk bouwen met een publieke organisatie? Natuurlijk kan dat, daar zijn we met onze organisatie heel bewust mee bezig met de Stijl van Amsterdam. Maar publieke merken bouwen is toch een ander verhaal dan branding in de commerciële sector.

Hans Brandt (directeur van Total Identity) omschrijft branding als volgt: ‘Alles wat het merk doet, moet in het teken van de betekenis van het merk staan. Eigenlijk is een merk een op zichzelf gericht, gesloten systeem, waarin omwille van de
beleving door de klant bewust kwaliteit wordt toegekend en onttrokken.’

Maar hoe ver kunnen wij daar in gaan als gemeente? We hebben maatschappelijke doelstellingen en werken ‘voor en samen met bewoners, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en bezoekers van Amsterdam.’ (uit onze missie) Niks op zichzelf gericht en gesloten systeem. Als publieke organisatie moet je je meer richten op het aanbrengen van transparantie dan op het creëren van onderscheidend vermogen, aldus Brandt.

Dat sluit goed aan bij onze kernwaarde ‘open’ en bij onze huisstijl: we spreken duidelijke taal, ook in onze vormgeving. Maar dat kan nog best lastig zijn. Want hoe zoek je de grens op? Hoe zet je jezelf duidelijk neer als organisatie (merk) zonder dat die de helderheid van communicatie over gemeentelijk (politiek) beleid in de weg gaat zitten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten